f=e="t در باره کتاب \مالکی در گذر زمان \ /قسمت اول - بر بلندای کوه بیل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
"بر بلندای کوه بیل"

کتاب مالکی در گذر زمان/ اثر اکبر رئیسی

اواسط سال 95 بود که باخبر شدم جناب آقای حاج اکبر رییسی هم ولایتی گرامیم که سال های زیادی در حوزه های مختلف اداری ،انتظامی، اجتماعی استان مسئولیت داشته اند و انصافا از افتخارات طایفه هستند در حال جمع آوری اطلاعاتی راجع به انساب طایفه مالکی است ولی خیلی در جریان جزئیات کار نبودم تا این که در جلسه ای از خود ایشان شنیدم که در صدد تهیه شجره نامه افراد طایفه مالکی هستند.

چون به اهمیت کار و عواقب و حواشی کار تا حدودی آگاهی داشتم ،حتم دادم که وقت زیادی برای تحقیق و پژوهش گذاشته اند چرا که جستجو و جمع آوری و دسته بندی اطلاعات مرتبط با اعقاب طایفه ما که از گذشته های دور و پس از مهاجرت از موطن قبلی در چهار روستا و چندین بنکو در حاشیه شمالی دریاچه پریشان که در شرق شهرستات کازرون واقع شده است اسکان پیدا کرده اند کار چندان ساده ای نیست. مضاف بر این که بواسطه سابقه کوچ نشینی و بعلاوه مهاجرت هایی که از این بنکوها به سایر مناطق شهرستان کازرون و یا شیراز انجام شده  کار را دشوارتر نموده و بالتبع وقت بیشتری را در تحقیق می طلبد.

پس از مدتی مولف محترم در راستای جمع آوری اطلاعات و به واسطه آن که خانواده ما به بنکوی کادرویشی منتسب است طی تماس تلفنی از بنده تقاضا کردند اطلاعاتی از آن بنکو و زیر شاخه هایش برایشان گردآوری کنم . ضمن تشکر از حسن ظن ایشان و تعارفات معمول به عرض رساندم که چون هدف شما جمع آوری اطلاعات مربوط به انساب و اعقاب و اولاد است ، ارجح آن است که برای این مهم از سال خوردگان و بزرگان هر فامیل کمک گرفته شود تا بر دقت کار افزوده شود و با عنایت به اینکه از لحاظ سنی ،بنده در رده های بعدی  قرار می گیرم در این موضوع تجدید نظر کنند . چند وقتی بعد طی تماس مجدد درخواست کردند  تصاویری از طبیعت سرحد(سردسیر) طایفه مالکی را که در وبلاگ" بر بلندای کوه بیل "استفاده کرده ام در اختیارشان بگذارم که پذیرفتم و تعداد ی از عکس هایی که در اختیار داشتم برایشان فرستادم. همین جا لازم است اذعان نمایم که ایشان نیز به همین مناسبت و از روی بزرگواری در ابتدای کتابشان در این خصوص از بنده یاد کرده ه اند که انصافا اقدام بنده در حدی که قابل ذکر در کتاب باشد نبود.

به هر حال خبر چاپ کتاب بواسطه شمول آن به همه افراد طایفه ،خیلی زود و همان طور که انتظارش می رفت دهان به دهان گشت و قبل از این که به دستم برسد سیل انتقاداتی بود که از دوستان و آشنایان در خصوص  مواردی از متن کتاب به گوشم می رسید . برای با خبرشدن از جزئیات کتاب و نقدهای وارده سریعا دست به کار شدم و یک جلد از آن را تهیه کردم. ناگفته نماندکه بعدها یعنی در تیرماه 96در یک مجلس عروسی که حضورا خدمت نوبسنده رسیدم لطف کردند و یک جلد از کتاب را به امضا خودشان مزین و هدیه فرمودند .

 پس از وصول کتاب بی درنگ به ورق زدن آن پرداختم و حسب کنجکاوی به بخش مربوط به خانواده و اجداد خودم پرداختم اصل موضوع : این که وارد شدن به مقوله کتابت و آن هم در خصوص اصل و نسب انصافا کار شاقی است و هر کسی که پا در این وادی نهد باید پیه خیلی از مسائل و انتقادات را به خودش بمالد. مثل معروفی داریم که املای نا نوشته غلط ندارد که خود مولف نیز بارها در کتاب مورد بحث به آن اذعان و اشاره داشته اند. بویژه آن که این موضوع دامنه نسبتا پهناوری را در بر می گیرد.

نگارنده برای پژوهش در پیرامون موضوع وقت زیادی را صرف مسافرت و هم نشینی با افراد ساکن روستاها ی مورد بحث از جمله پریشان، هلک ،دهپاگاه ،شهرنجان، قلات نیلو و سایر دهات مجاور ،پراشکفت ،هفت پاره و....نموده است که الحق همت زیادی می طلبد. (ادامه دارد ) 






تاریخ : چهارشنبه 97/11/17 | 1:23 عصر | نویسنده : مهدی پریشانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مینی ویکی نت