f=e="t در شرح حال طایفه مالکی *دریاچه پریشان - سرحد کوه بیل * - بر بلندای کوه بیل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
"بر بلندای کوه بیل"

دوستان عزیز همانطور که در نوشته های قبلی به عرض رساندم یکی از اهداف اصلی ایجاد این وبلاگ شناساندن منطقه ی فامور و خصوصا طایفه ی مالکی و سکونت گاه آنان یعنی کرانه های دریاچه ی پریشان و کوهستان زیبای کوه بیل و حد فاصل آنهاست که سابقا از طریق کوچ طی می شد . من بعد نیز به فراخور حال و در حد بضاعت انشاالله مطالبی را جهت علاقه مندان به این منطقه تقدیم خواهم کرد: نوشته کوتاه زیر از همین مقوله است.

عمده ی کرانه ی شمالی دریاچه پریشان را به ترتیب  روستاهای   “پریشانparishan، هلکhelak، دهپاگاه  dehpagah” و روستای قلات نیلوqalat nilooدر برگرفته است که مجموع این ها را طایفه ی مالکی گویند .

اطلاق طایفه به ساکنین این روستاها از این باب بوده است که  اهالی آنها در گذشته ،تقریباً نیمی از سال را در ییلاق (سرحد کوه بیل )بسر می بردند . سابقاً عمده ی فعالیت اهالی به منظور امرار معاش ، از راه نگهداری گلّه های  گوسفند و بز و اسب و سایر چارپایان بوده است و فقط بخش کوچکی از زندگی آنها را کشاورزی پر می کرد .

اما به مرور زمان قضیه برعکس شد و روز بروز از وسعت دامداری مردمان کاسته و به کشاورزی افزوده شد تا جایی که هم اکنون فقط تعداد کمی از اهالی گلّه های گوسفند و بز نگهداری می کنند و مردم این روستاها عمدتاً به کشاورزی و کاشت صیفی جات ، بخصوص گوجه و فلفل اشتغال دارند . این که تاریخچه ی مشخصی از اعقاب این طایفه وجود داشته باشد،  بنده مشاهده ننموده ام . امّا کهنسالان  ما در این که اعقابشان  مهاجر بوده اند اتفاق نظر دارند .

دکتر جهانبخش ثواقب در همین راستا در کتاب خود آورده است :(1)

طایفه مالکی

گویند که چهار برادر بوده اند در قدیم به نامهای "کافتُلا "kafatola(کا فتح الله)، "کا درویش "، " کا علی شیر"و "کا علی نظر"-

کا یا "کاکا" عنوانی است در ردیف "بیگ "، "کیخا" و بزرگ که به افراد سرشناس می دهند نسل این چهار برادر در زاد و ولد زیاد شدند و هرکدام آبادی بزرگ و تیره ای را تشکیل دادند که هنوز به نام های این افراد مشهور است .

به آبادیی که از نسل فتح الله است "کافَتُلَی kafatoleyکا فتح اللهی " ، به نسل کادرویش " ،  کادِروشی kaderosey"، به نسل کاعلی نظر "نظری" و به نسل کاعلی شیر ، "کال شیری"گویند .

به مجموعه این چهارتیره و آبادی روی هم رفته ، طایفه "مالکی " گویند که این طایفه اکنون در چهار روستای پریشان ، هلک ، ده پاگاه و قلات نیلو  سکونت دارند . و بیشتر از روستاهای دیگر منطقه دامپروری داشته و نیمه اسکانند. یعنی چند ماه از سال را به منطقه سردسیری کوه بیل در شرق دشت ارژن کوچ می کنند.

1- کتاب "دریاچه پریشان و فرهنگ منطقه فامور"نوشته دکتر جهانبخش ثواقب - صفحه 66 پاراگراف دوم به بعد

 






تاریخ : جمعه 94/6/27 | 9:24 عصر | نویسنده : مهدی پریشانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مینی ویکی نت