f=e="t غسالخانه مالکی و عدم استقبال هم ولایتی ها - بر بلندای کوه بیل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
"بر بلندای کوه بیل"

سخنی با هم ولایتی های گرامیم در طایفه مالکی ساکن فامور مرده شوی خانه/طایفه مالکی /دهپاگاه/کازرون /فارس

تصاویر غسالخانه مالکی مربوط به سال 86 می باشد

با عرض سلام و ادب و تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و شادابی همه شما ، چند کلمه ای را خدمتتان به عرض می رسانم .

عزیزان هم ولایتی

همگان اطلاع دارید  که بیش از 10سال است که با پی گیری های مداوم برخی خیرخواهان طایفه و به همت ادارات کل اوقاف و بنیاد مسکن استان فارس وبهره گیری از بودجه بیت المال ، غسالخانه ای تحت عنوان دارالسلام درحد مرزی روستاهای هلک و دهپاگاه در زیربنای بالای 100متر مربع به منظور استفاده ساکنین روستاهای کم برخوردار مالکی نشین اعم از پریشان ،هلک ،دهپاگاه و قلات نیلو و حتی سایر روستاهای همجوارواقع دردهستان فاموربا امکانات زیراحداث وراه اندازی شده است:

-      -  اتاق محل شستشوو کفن میت (دو عدد سنگ مجزا)

-       - اتاق سردخانه مجهز به سردخانه با ظرفیت نگهداری دو جسد

-       - اتاق دفتر و آبدارخانه

-       -  حمام

 -     -  سالن انتظار

-       محوطه مناسب و وسیع در جنب ساختمان برای اقامه نماز میت

اما عزیزان نکته ای که بنده را بر آن داشت تا  این موضوع به ظاهر کم اهمیت را با شما بستگان محترم درمیان بگذارم این است که با وجود محدودیت های اعتباری شهرستان و لحاظ مقیاس جمعیتی منطقه، شاید این امکان که ما از ان برخوردارهستیم درکمتر جایی ازروستاهای خطه پهناور استان فارس آن هم بطور رایگان فراهم شده باشد ،پس چرا استفاده چندانی ازآن نمی شود؟

بارها بالشخصه شاهد بوده ام که با فوت یک نفراز اهالی ، بستگان متوفی به جای انتقال جسد به محل غسالخانه روستا ، شمار زیادی از خودروها را بسیج کرده و جسد متوفی را ضمن طی نمودن حدود 40کیلومتر و عبور از دهها روستا  و برخورد با صدها دست انداز و موانع طبیعی و غیر طبیعی به محل غسالخانه بقعه امامزاده محمد نوربخش (س) کازرون انتقال می دهند که قطعا این کار دارای ایراداتی می باشد که بنده برای نمونه چند مورد را اینجا یادآوری می کنم:

1-ایجاد ترافیک در مسیر دهپاگاه تا شهر کازرون و بالعکس و خصوصا در محل امامزاده سید محمد و بالا بردن احتمال خطرات و سوانح رانندگی برای همراهان و همچنین مردم بومی ورهگذران شهرنشین و آبادی های واقع در طول مسیرتردد

2-هدایت تعداد قابل توجهی از خودروهای سواری و عمدتا وانت بار مربوط به اهالی و همچنین سایر بستگان متوفی که در شیرازو دیگر نقاط همجوارسکونت دارند به شهر کازرون و اتلاف وقت آن ها حداقل به مدت  نصف روز و بازداشتن آن ها از کار وزندگی که حداقل آن ایجاد هزینه های مادی خصوصا با توجه به وضعیت سهمیه بندی و گرانی بنزین در حال حاضر می باشد.

3- ایجاد هزینه مضاعف برای بازماندگان متوفی اعم از لزوم تامین هزینه کرایه آمبولانس حمل جسد تا آرامگاه وهمچنین هزینه نگهداری جسد درغسالخانه و بعلاوه هزینه های احتمای خودروهای همراه

4- نادیده گرفتن این امکانات تبعا موجب اتلاف بیت المال می شود  که متعلق به عموم مردم و حق الناس است و به نوعی ناسپاسی از رحمت پروردگار تلقی می شود .

 البته ممکن است که برخی هم ولایتی های گرامی به این نظر بنده اشکالاتی وارد کنند که عمده آن را می شود  در این دو بند خلاصه کرد :

اول این که : در مواقعی بواسطه بیماری یا بروز حادثه و یا تصادفات خودرویی الزاما شخص آسیب دیده جهت مداوا به بیمارستان شهر کازرون منتقل می شود که در مواردی متاسفانه منجر به فوت بیمار می شود و در اینجا ناگزیر می بایست جسد برای طی تشریفات شرعی و قانونی به سردخانه بقعه در کازرون منتقل گردد .

دوم این که:  گاهی شخصی در روستا فوت شده ولی بواسطه برخی حساسیت ها و الزامات قضایی ایجاب می کند که جسد برای اخذ نظر پزشک قانونی به شهر انتقال داده شود.

در پاسخ : این جانب بر این اعتقادم که در جهت کاهش اقدامات غیر ضرور که موجب هدردادن وقت و هزینه خانواده مصیبت دیده و همراهان می شود ،بهتر است پس از اخذ جواز دفن ، میت را به غسالخانه روستا انتقال دهند .

 ضمن آن که در صورت همکاری فرمانداری و شهرداری محترم و مساعدت پزشکی قانونی شهرستان، پزشک مورد اعتماد سازمان پزشکی قانونی با هزینه صاحبان میت به محل دفن اعزام شود که تصدیق می فرمایید مخاطرات و هزینه های آن به مراتب کمتراز گسیل دهها و گاهی صدها خودرو به شهر است!

در کنار موارد پیش گفته، گاهی هم این گونه به اذهان خطور می کند که برخی بستگان محترم به این دلیل جسد اموات را به غسالخانه شهرانتقال می دهند با این نیت که با شروع مراسم از کازرون به سمت محل، تشییع جنازه مجلل تر و مفصل تری تدارک ببینند و به عبارتی تعداد و طول قطار خودروهای شرکت کننده در مراسمشان از همه تشییع جنازه های قبلی طولانی تر باشد و احترام و منزلت بیشتری برای عزیز از دست رفته شان قاِیل شوند !

عنایت دارید که آن چه برای اموات کارساز است اعمال خود آن ها وحسناتی است که از پی آن ها جاری است .

"با توجه به اینکه اموات دستشان از اعمال خیر کوتاه است؛ به احسان و دعای فرزندان و خویشان و دوستان مؤمن خود، نیازمندند. مرحوم «علاّمه مجلسی» می فرماید: مخصوصاً دعا کردن برای آنان در نماز شب و بعد از نمازهای فریضه و در مکان های زیارتی خوب است و برای پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر برای آنان بجا آورد. «عمده خیرات برای پدر و مادر، ادای قرض آنان و ادای حقوق خدا و خلق از جانب آنان است.».

در روایتی آمده است که رسول خدا(ص) فرمود: برای مردگان خود هدیه بفرستید! گفتند: هدیه برای آنان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا"

منبع :پایگاه اطلاع رسانی حوزه 98/11/28

بنابرین ملاحظه می فرمایید  اعمال ظاهری سودی به حال اموات ندارد و چه بسا و چنانچه به واسطه اعمال تشریفاتی بازماندگان ضرر و زیانی متوجه دیگران شود عواقب آن به اموات هم برگردد !

که البته قطعا تعداد این مورد اخیرانگشت شمار است و انشاالله که مردم فهیم و با فرهنگ ما همانطور که تاکنون رسم و رسومات زیادی را که مایه دردسر و آزار دیگران بوده حذف نموده اند در این خصوص نیز دقت بیشتری را بعمل می آورند.

مخاطب دیگر این مطالب شوراهای اسلامی محترم و دهیاران روستاهای مالکی و خصوصا دو روستای هلک و دهپاگاه می باشد . برادران و خواهران عزیز! این امکان برای استفاده مردم محل فراهم آمده ، چرا با توجه به مسؤلیت ذاتی که به عهده گرفته اید و اصلی ترین آن تلاش در جهت عمران و آبادی روستا است به آن توجه لازم را ندارید؟ چرا پی گیر کمبودهای آن نمی شوید ؟ خود بهتر می دانید که هر ساختمان عمر مفیدی دارد و چنانچه خرابی های آن مورد بازسازی و مرمت قرار نگیرد به مرور به ویرانه ای تبدیل می شود.

جا دارد همین جا یاد کنم از مرحوم جناب آقای محمد قلی غلامپور از فعالان اسبق شورای اسلامی روستای دهپاگاه. خدا رحمت کند این مرد بزرگ را انشاالله ، روحش شاد . چقدر پی گیر امور خیر در منطقه بود و خصوصا از روز اول بنای همین غسالخانه و به طور اخص انجام تشریفات اداری آن وقت گذاشت و همت کرد.

اما در پایان روی سخنم به فرماندارمحترم و شهردار محترم شهر کازرون است که استحضار دارید نهادینه شدن این امرو اکتفای مردم محل به غسالخانه روستای خودشان می تواند موجب کاهش قابل توجه حضور مردم در شهر شود .خصوصا در وضعیت فعلی که کل کشور درگیر مصیبت بیماری کرونا است خود می تواند عاملی بازدارنده و پیش گیرانه در امر بهداشت عمومی باشد. از طرفی مسؤلین محترم می توانند قبول زحمت نموده ضمن بازدید از منطقه و مشاهده و بررسی امکانات پیش گفته چنانچه نقص و ایرادی مشاهده نمودند دستور دهند از منابع قانونی پیش بینی اعتبار و از طریق دهیاری های منطقه و هماهنگی با اوقاف محترم شهرستان نسبت به رفع آن اقدام نمایند و در این امر خیر سهیم باشند.

خدایا چنان کن سرانجام کار       تو خشنود باشی و ما رستگار

مرده شوی خانه/طایفه مالکی /دهپاگاه/کازرون /فارس

مرده شوی خانه/طایفه مالکی /دهپاگاه/کازرون /فارسمرده شوی خانه/طایفه مالکی /دهپاگاه/کازرون /فارس






تاریخ : یکشنبه 99/1/17 | 1:18 صبح | نویسنده : مهدی پریشانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مینی ویکی نت