f=e="t دیداری دوباره با کوه بیل- سفر14 اردی بهشت ماه 1394 - بر بلندای کوه بیل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
"بر بلندای کوه بیل"

کوه بیل /نمایی از "گود بَلَهی"(رویش گاه بوته شیرین بیان)

کوه بیل : تصویر بالا گود بَلَحی است . در اصطلاح محلی به میدان ،گود و به بوته شیرین بیان ، مَهکMAHKیا  بَلَح(balah)می گویند .روزگاری این محوطه زیر بوته های شیرین بیان پیدا نبود .اما به یُمن سودجویی برخی ،درحال حاضر به سختی می توان یک بوته اش را در این یورد (1)پیدا کرد.

ارتفاعات بالای منطقه را تُل باده یا تُل بادی گویند که یکی از مرتفع ترین و زیباترین مناطق کوه بیل است که متأسفانه عمده آن ،بنا به مصلحتی مثل خیلی جاهای دیگر منابع طبیعی محصور شده است وقابل دسترسی نیست.

 

 

نواحی غربی کوه بیل

کوه بیل - درّه بزمک

این تصویر از ارتفاعات شمالی درّه بِزمَک یا وزمک کوه بیل تهیه شده است .انتهای دره به آبریز دشت ارژن ختم می گردد.آخرهای تصویر ،جنوب غربی دشت ارژن و ارتفاعات "کوه پهن " و گردنه محل گذر جاده شیراز -کازرون دیده می شود.از حاشیه درّه بزمک سابقاًجهت کشاورزی برخی از بستگان از روستای پریشان استفاده می شده است .

نواحی غربی کوه بیل به سمت دشت ارژن

کوه بیل :ارتفاعات شمال غربی دره بِزمَک یا وزمکbezmak

کوه بیل /نمایی از ارتفاعات درّه آب کَبکی

کوه بیل : ارتفاعات مشرف به درّه آب کَبکی پایین Ab kabkiپوشیده از درختان کیالک ،کیکم، شن،ارژن، بِبِروک که در اصطلاح محلی به اوکوُگی (1)شناخته می شود.

کوه بیل /نمایی از یورد کَفکی

کوه بیل : ناحیه کم درخت تصویر گوُد کَفَکی kafaki است که برخی از بستگان از روستای پریشان از آن به عنوان یورد تابستانه استفاده می کردند.گود:میدان

سرحد کوه بیل -

کوه بیل /نمایی از مزرعه "بید مزرعه" /اراضی باباخانی،صادقی ، مرادی

کوه بیل : بید مزرعه (مزرعه اجدادی  نگارنده)- انتهای تصویر کوه دیشک dishk،را که ضلع جنوبی کوه بیل را محصور کرده نشان می دهد.همانگونه که در تصویر دیده پیداست متاسفانه برخی از بستگان اقدام به احداث بنا در کناره چشمه نموده اند که خطری جدّی برای این طبیعت زیباست.

کوه بیل - تپّه بوته های جاشیر *صادقیها

کوه بیل : منطقه کم درخت تصویر ، چشمه غرغری و اراضی اطراف آن است که سابقاًمزرعه پدری نگارنده بوده است . درحال حاضر به دلایل مختلف و من جمله کم شدن آب چشمه ها کاربری کشاورزی ندارد و مورد استفاده بستگان دامدار می باشد.

کوه بیل - تپّه بوته های جاشیر *صادقیها

کوه بیل :ارتفاعات سمت راست تصویر ، تُل ارژنی را نشان می دهد که مشرف به چشمه بید مزرعه است و انتهای تصویر کوه دیشک است . سابقاً دراین ناحیه درخت ارژن بوفور یافت می شد که بواسطه قطع آنها برای محصور کردن زمینهای کشاورزی و سایر عوامل تعدادشان به شدت کاهش پیدا کرده است.

بوته های جاشیر سرحد کوه بیل

کوه بیل : تپّه پوشیده از بوته های جاشیر- این بوته ها قبل از زرد شدن، درو شده و درخرمن نگهداری و خورد و سپس جهت علوفه احشام استفاده می شوند.در اصطلاح محلی این بوته ها ،کاه جاشیر نامیده می شوند.ضمنا این بوته ها علیرغم شباهتی که به بوته جاشیر خوراکی دارند ،به هیچ عنوان قابل استفاده انسانی نیستند.

انتهای تصویر غرب دشت ارژن را نشان می دهد.

1-یورد : اقامتگاه موقت و یکی دوماهه ایل را در ییلاق یورد می گویند که چادرها درآن برپا می شود

2- کوگ: پرنده زیبای کبک که روزگاری به وفور در سرحد کوه بیل یافت می شد ولی به لطف و همت شکارچیان نسل آن در منطقه در حال انقراض است!






تاریخ : یکشنبه 94/3/3 | 5:11 عصر | نویسنده : مهدی پریشانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مینی ویکی نت