f=e="t هم محلی های عزیز! لطفاً برای مجالس ختم چاره ای بیندیشید. - بر بلندای کوه بیل
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
"بر بلندای کوه بیل"

رعایت آداب تدفین و ترحیم اموات مسلمین بر اساس شرع مقدّس اسلام و سیره پیامبر عظیم الشأن (ص)و ائمّه اطهار علیهم السّلام و حفظ حرمت میّت مسلمان که از جمله است تشییع و خاکسپاری آبرومندانه وتکریم بازماندگان او و همچنین تسلیت گفتن آنها و همنشینی و مجالست با آنها به منظور دادن سرسلامتی وکاستن از تألمات روحی داغ دیده گان امری طبیعی است. خاصّه اینکه از بستگان و آشنایان باشدکه براساس سنّت دینی  صله رحم این موضوع اهمیت بیشتری می یابد .

آمّا از آنجا که تأکید بزرگان دین بر ساده برگزار نمودن این گونه مراسم و به عبارتی پرهیز از به زحمت انداختن مردم و از طرفی جلوگیری ازایجاد بارمالی و هزینه های گزاف که موجب مشقّت و رنج صاحب عزا می شود، علی الخصوص که میّت دارای اولاد صغیر باشد و قطعاًهیچ مسلمانی به ضایع شدن اموال یتیم صغیر رضایت ندارد . گذشته از آنکه بخش عمده ای از مردم روستا نشین از وضعیت مالی مناسبی هم برخوردار نیستندبر خودلازم می دانیم که به اصلاح نواقص موجود مراسم درحدّ امکان بپردازیم.

بقول برخی صاحب نظران".... شرکت ما در مراسم ختم، باید دست کم سه نتیجه مثبت به دنبال داشته باشد که یکی از آنها آرامش دادن به مصیبت دیدگان و دیگری عبرت گرفتن خویش و دل نبستن به دنیای فانی و سوم هم موجب بالا رفتن درجه متوفی است و هر چه که در این راستا نباشد، نمی تواند رفتاری مثبت به شمار آید" .

1-بنای ما براین است که طبق روال فعلی محل ،مراسم تشییع و تدفین و مجلس سوم وهفتم  همگی در یک روز وحتّی الامکان در نیمی از روز انجام شود .برای سهولت در این امربجای غسل و نگهداری اموات در غسالخانه شهرستان کازرون که مشکلاتی ازجمله بعدمسافت و زحمت مضاعف و تضییع وقت و هزینه برای تشییع کنندگان ومشکلات عبورومرور برای مردم محترم شهری در طول مسیر را باعث می شود ،بهتر است از غسّالخانه موجود وتجهیزشده دارالسلام طایفه مالکی واقع درمرز بین روستاهای هلک و دهپاگاه استفاده نماییم.چرا که درصورت اجرایی شدن این مهمّ بخشی از هزینه ها ی مالی غیرضروری صاحبان عزا کاهش و در وقت و هزینه ی شرکت کنندگان هم صرفه جویی به عمل می آید.

2-برای مواردی که امکان پذیرباشد و خصوصاً اگرمنزل صاحب عزا به حسینیه نزدیک باشد، به لحاظ رعایت حال اهل منزل صاحب عزا و از طرفی محدودیت فضای منزل، بهتر است اسکان و پذیرایی از میهمانان راه دور در حسینیه هاانجام شودکه در نتیجه آن پذیرایی از آنها آسانتر مدیریت می شود.

3-حاضرین درمراسم که ساکن درمحل (حوزه فامور)هستندبراساس سفارش اسلام و خصوصاً درعمل به مسئله شماره 632رساله عملیه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی ازخوردن طعام منزل متوّفی خودداری نموده ودرصورت امکان داوطلبانه بستگان خودرا هم که از راه دور در مراسم شرکت می نمایندبرای پذیرایی به منزل شخصی خود تعارف نمایند تا قدری از بارمالی صاحبان عزا کاسته  شود:

فراز آخر مسئله 632رساله عملیه امام خمینی:"...ونیز مستحب است تا سه روز برای اهل خانه میّت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان ودرمنزلشان مکروه است".

4-آن بخش از پذیرایی ها که نه با دین سازگاری دارد ونه با قانون و عرف (مثل تهیه و سرونمودن تریاک برای مصرف کنندگان)تحت هیچ شرایطی به مجالس ما راه داده نشود.

5- باتوجه به غیر قابل پیش بینی بودن اتّفاقات و مرگ ومیر و بالتّبع عدم آمادگی صاحبان عزا در این گونه مواقع و تأمین هزینه های مراسم تدفین وترحیم ،به منظور همکاری و مساعدت به بازماندگان ،در حدّتوان کمکهای  مالی جمع آوری وبه یکی از معتمدین صاحب عزا تحویل داده شود . برای حفظ شأن صاحبان عزا به نظر می رسد بهتر است که این کمکها به صورت غیرنقدی انجام شود.خصوصاًاگر که شرکت کننده در مراسم  ،بواسطه ی عذر از طعام منزل میّت استفاده نماید.

6-صاحبان عزا سعی کنند برای سخنرانی در مجلس ختم از خطیبان عالم و صاحب اندیشه استفاده کنند .چراکه بعضاً برخی مدّاحان علیرغم طلب دستمزدهای کلان و غیر متعارف از صاحبان عزا ،به لحاظ اینکه فاقدمعلومات دینی هستند گذشته از آنکه در طول مدت مجلس حرف مفیدی برای گفتن ندارند و بالتّبع وقت حاضرین را ضایع می کنند مطالب غیر صحیح رابنام دین به خورد مستمعین می دهند. ضمن آنکه به سخنرانان مجالس توصیه شود موارد مرتبط با افراط و تفریط در مراسم تدفین و ترحیم را به مردم گوشزد نمایند.

7-چنانچه میّتی که درمحل فوت شده است وابستگان درجه یک اوکه در شهر شیراز سکونت دارند قادر باشند مجلس ختمی برای  متوّفی در شهر بگیرند از باب کم نمودن زحمات وابستگان و آشنایانی که راغب به حضور در مراسم هستند و می بایست فاصله ای قریب به 180کیلومتر را بپیمایند و قطعاً با مشکلات و مخاطرات جادّه های مواصلاتی"خصوصا در مواقع ترافیک و فصل بارندگی "مواجه می گردند بسیار قرین به صواب است.

8-اهالی محترم کما فی السابق مراسم چهلمین روز را در دارالرّحمه محل دفن میّت و با اطّلاع بستگان نزدیک خود وبدون دعوت از عموم وبا پذیرایی ساده برگزار نمایند.

9- این روزها در برخی روستاها تهیه کتیبه و پارچه نوشته و... "برای عرض تسلیت" دارد مدّ می شود و برخی برای انجام آن با هم مسابقه گذاشته اند ،تاجاییکه دیوار حیاط برخی منازل برای نصب این نوشته ها جوابگو نیست.قطعا هدف ماخودنمایی نیست بنابرین می توانیم هزینه آن را به نحو معقول تری مدیریت کنیم.






تاریخ : سه شنبه 94/1/11 | 11:29 عصر | نویسنده : مهدی پریشانی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مینی ویکی نت